آنچه فراگیران باید در بیمارستان بدانند:



کدهای بحران

  99     کد احیای قلبی ریوی
 101    کد فراخوان نگهبان
 125    کد اطفای حریق
 247    کد سکته حاد قلبی (PPCI)
 724    کد سکته حاد مغزی (SCU)
 750    کد تحویل بیمار از آمبولانس هوایی
 


تلفنهای ضروری

 تلفنخانه بیمارستان    0
 واحـد آمــوزش بیمارستان   319
 نـگهبـــانــی بیمارستان 107 - 338  
 تـــاسیســـــــات بیمارستان 151
 تلفن بیمارستان 7-33286112 (087)
 فکس بیمارستان 33227118 (087)
 تلفن پردیس 33664645 (087)
 فکس پردیس 33664643 (087)
آموزش بیمارستان بعثت  33288199 (087)

 

معرفی به بخش

براساس لاین‌بندی انجام شده در آموزش دانشکده پزشکی، دانشجویان کارآموز و کارورز در گروههای مشخص شده چند روز پیش از ابتدای هر ماه به آموزش بیمارستان معرفی می‌شوند. لیست دانشجویان بلافاصله در اختیار مدیران گروههای آموزشی قرار می‌گیرد تا برنامه‌ریزی لازم جهت برگزاری بخش براساس سرفصل وزارتی انجام گیرد. روز اول ماه، روز نخست بخش محسوب می‌شود و دانشجویان مطابق برنامه تنظیمی از سوی مدیرگروه لازم است در کلیه برنامه‌های اعلام شده شامل مورنینگ، کلاس، راند، بخش، و اورژانس حضور یابند. همزمان با برگزاری آزمون پایان بخش، پرینت تایمکس دانشجویان در اختیار استاد مربوطه قرار می‌گیرد تا مدیرگروه نسبت به تأثیر آن در نمرات پایان بخش اقدام نماید.


جلسه توجیهی بدو ورود

در نخستین روز حضور در بخش به جای مورنینگ، برنامه توجیهی بدو ورود برگزار می‌شود. در این جلسه یکساعته که با حضور کلیه فراگیران پزشکی بیمارستان (اکسترن، اینترن، رزیدنت) برگزار می‌شود، معاون آموزشی بیمارستان، مسئول دفتر توسعه آموزش پزشکی، مسئول واحد آموزش، سوپروایزر کنترل عفونت بیمارستان، مسئول واحد مراقبتهای دارویی و مسئول ایمنی هریک براساس برنامه تنظیمی، کلیاتی را که دانشجویان در بدو ورود به بیمارستان باید بدانند خلاصه‌وار توضیح می‌دهند. چنانچه همه برنامه‌ها در یک ساعت قابل اجرا نباشد، سعی خواهد شد در هفته اول بخش، و طی جلسه یا جلسات آتی، مطالب تشریح گردد. مربیان و رابطین ناظر بالینی دانشکده‌ پرستاری مامایی جلسات بدو ورود مستقل داشته و با حضور معاون آموزشی دانشکده، مدیران گروههای آموزشی دانشکده پرستاری و مسئول آموزش بیمارستان برگزار می‌شود.


ارتباطات سازمانی فراگیران

با توجه به این که معاونت آموزشی بیمارستان رابط و نماینده مستقیم دانشکده‌ها در بیمارستان محسوب شده و کلیه فعالیتهای آموزشی اساتید و فراگیران در همه مقاطع و رشته‌ها زیر نظر این معاونت هدایت و اجرا می‌شود، هر نوع مکاتبه آموزشی و دانشجویی در بیمارستان به این معاونت ارجاع داده شده و اساتید و فراگیران نیز لازم است مسائل آموزشی و رفاهی خود را صرفاً با معاونت آموزشی و در غیاب ایشان با مسئول واحد آموزش بیمارستان در میان بگذارند.


جدول زمانبندی حضور فراگیران 

جدول زمانبندی ورود و خروج دانشجویان در بیمارستان بصورت زیر است:
** زمان حضور کلیه فراگیران در مقاطع و رشته‌های مختلف در بیمارستان:  13:30 - 7:30
** اکسترنهای پزشکی و فراگیران پرستاری و پیراپزشکی پنچشنبه‌ها تعطیل هستند.


مرخصی

** اکسترنها در دوره کارآموزی مرخصی استحقاقی ندارند. در شرایط اضطراری خروج اکسترنها از بیمارستان در اوقات عادی فقط یک بار در طول دوره بخش با استفاده از مرخصی ساعتی (حداکثر 2 ساعت در پایان وقت) و با موافقت مدیرگروه/ اتند مقدور است.
** اینترنها و رزیدنتها درصورت تمایل به استفاده از مرخصی استحقاقی لازم است حداکثر 48 ساعت پیش از اعزام به مرخصی، فرم درخواست را از واحد آموزش بیمارستان دریافت و نسبت به تکمیل مندرجات آن اقدام نمایند. این فرم پس از تکمیل باید به دفتر آموزش بیمارستان مسترد گردد.
** دانشجویان اینترن به ازای هر ماه در یک بخش، با موافقت اتند و مدیرگروه دو روز مرخصی دارند. این مرخصی‌ها درصورت استفاده نکردن، قابل ذخیره برای ماه یا بخش‌های دیگر نیست.
** دستیاران می‌توانند به ازای هرماه، دو روز و نیم، و در هرسال تحصیلی جمعاً یک ماه از مرخصی استحقاقی استفاده نمایند. درصورت عدم استفاده از مرخصی در طول سال تحصیلی، فقط 15 روز ذخیره و به سال‌های بعد موکول می‌شود. دستیار مجاز است در سال آخر حداکثر از 45 روز مرخصی ذخیره علاوه بر مرخصی استحقاقی همان سال استفاده کند. ترتیب استفاده از مرخصی با نظر رئیس بخش و تأیید مدیرگروه مربوطه خواهد بود.
** هر دستیار می‌تواند در طول دوره، معادل مجموع مدت مرخصی استحقاقی خود با موافقت رئیس بخش و مدیرگروه آموزشی و دانشکده انقطاع تحصیل داشته باشد (مثلاً دستیار دوره‌های چهارساله که جمعاً 4 ماه مرخصی استحقاقی دارد، می‌تواند از 4 ماه مرخصی بدون کمک هزینه تحصیلی نیز استفاده کند). بدیهی است مدت مذکور به طول دوره دستیاری افزوده خواهد شد.
** استفاده از مرخصی استعلاجی برای دستیاران به میزان حداکثر یک ماه در طول دوره دستیاری براساس گواهی پزشک و تأیید پزشک معتمد و شورای پزشکی دانشگاه بلامانع است.
** درصورتی که غیبت دستیار به علت بیماری درطول دوره تحصیلی از یک ماه بیشتر باشد، برابر مدت مذکور به دوره دستیاری وی اضافه خواهد شد. در مدت بیماری بیش از سه ماه به دستیار کمک هزینه تحصیلی پرداخت نمی‌شود. درصورت بروز بیماری، دستیار موظف است مراتب را ظرف یک هفته به دانشگاه اطلاع دهد و ارائه گواهی استعلاجی برای شروع مجدد دوره الزامی است.
** درصورتی که مدت بیماری دستیار از 6 ماه تجاوز کند، تصمیم در مورد ادامه یا لغو دوره دستیاری پس از تأیید شورای پزشکی دانشکده، به عهده شورای آموزشی دانشگاه خواهد بود.
** دستیاران خانم می‌توانند از 6 ماه مرخصی زایمان یرای یکبار در طول دوره دستیاری  استفاده کنند.
** کمک هزینه تحصیلی فقط یکبار در طول دوره دستیاری برای استفاده‌کنندگان از مرخصی زایمان قابل پرداخت است.

کشیک

** برنامه کشیک در ابتدای روز هر بخش بصورت توافقی در بین فراگیران و با نظارت دفترآموزش مرکز تنظیم شده و با تایید مدیرگروه اجرایی می‌شود.
** ملاک حضور در کشیک (ورود و خروج) فراگیران، ثبت انگشت آنها در دستگاه تایمکس است (این دستگاه در چهارراه نگهبانی بیمارستان نصب شده است).
** کارآموزان کشیک موظفند ورود عصر، و خروج شب خود را جدای از ثبت ورود و خروج صبح در دستگاه تایمکس ثبت کنند.
** بازه زمانی کشیک اکسترنی در شش‌ماهه اول سال، ساعت 17 تا 23 و در شش ماهه دوم سال، از ساعت 16 تا 22 می‌باشد. 
** بازه زمانی کشیک اینترنی و رزیدنتی از ساعت 13 تا ساعت 7:30 صبح روز بعد و در تعطیلات از ساعت 7:30 صبح لغایت 7:30 صبح روز بعد است. 
** تعداد کشیک‌های موظفی کارورزان در بخشهای ماژور 10ـ8 شب و در بخشهای مینور 8ـ6 شب و برای کارورزان طب اورژانس حداقل 15 کشیک 12 ساعته است.
** کشیک اکسترنی درصورت موافقت مدیرگروه در روزهای پنجشنبه و تعطیلات قابل حذف است.
** تخلفات زمان کشیک (نظیر واگذاری کشیک به غیر، غیبت یا ترک کشیک) علاوه بر تکرار بخش در پایان دوره، از طریق کمیته انضباطی نیز پیگیری خواهد شد.
** چینش کشیک اینترنی در تعطیلات نوروز باید به گونه‌ای باشد که هر اینترن حداقل 50 درصد تعداد کشیک‌های خود را در 15 روز نخست فروردین ماه سپری کند.
** فراگیرانی که بیماری‌ خاص دارند و یا در ضمن گذراندن بخش‌های بالینی دچار آسیب شوند، براساس گزارش معاونت آموزشی مرکز در شورای آموزش دانشکده تعیین تکلیف خواهند شد.
** کشیک قابل واگذاری به غیر نیست. درصورت عذر موجه، فراگیر می‌تواند حداکثر 2 روز پیش از زمان کشیک، صرفاً از طریق دفتر آموزش مرکز و تکمیل فرم درخواست جابجایی کشیک، برنامه کشیک خود را با سایر همدوره‌های خود در همان بخش تعویض نماید. با توجه به این که لیست کشیک فراگیران در ابتدای ماه رسماً برای واحدهای مختلف دانشگاه ارسال می‌شود، ملاک حضور صرفاً این لیست رسمی بوده و عدم تکمیل فرم کشیک از سوی فراگیر و بی‌اطلاعی آموزش بیمارستان از جابجایی کشیک، از نظر قانونی و حقوقی می‌تواند برای فراگیر مشکلات جدی بوجود آورد.
** در تنظیم برنامه کشیک موظفی نباید 2 کشیک پشت سرهم باشد. 
** چنانچه اولین روز ماه بعد، مصادف با روز/ روزهای تعطیل رسمی باشد، این تعطیل/ تعطیلات در برنامه آموزشی ماه قبل محسوب شده و پوشش کشیک تعطیلات پایان ماه برعهده اینترنهای ماه قبل است.
** تعداد کشیک رزیدنتهای سال اول، 12 شب، رزیدنتهای سال دوم 10 شب، و رزیدنتهای سال سوم 8 شب است.


امتحان پایان بخش بالینی

1. روز پایانی هر بخش به برگزاری آزمون آن بخش اختصاص دارد. امتحانات پایان بخش با نظر مدیرگروه و طرح درس تنظیم شده از سوی واحد EDO، به صورتهای MCQ و OSCE وگاهی نیز MINI CEX برگزار می‌گردد. امتحانات معمولاً در سالن کنفرانس بیمارستان برگزار می‌شود. بلافاصله پس از برگزاری امتحان، اوراق امتحانی MCQ توسط واحد امتحانات بیمارستان تصحیح شده و نمره آن در اختیار مدیرگروه قرار می‌گیرد. مدیرگروه نمرات موقت دانشجویان را در سامانه ثبت نمرات «سما» وارد کرده و دانشجویان می‌توانند در پروفایل خود تا سه روز نسبت به نمرات خود اعتراض‌شان را اعلام نمایند. نهایتاً وضعیت قبولی دانشجو پس از ثبت قطعی نمرات از سوی مدیرگروه مشخص خواهد شد.

2. اگر دانشجویی در امتحان غیبت نماید، به هیچ وجه از وی امتحان مجدد به عمل نخواهد آمد. همچنین درصورت حضور دانشجو درجلسه امتحانی امکان حذف آن درس وجود ندارد. چنانچه دانشجو به علل بیماری (مانند بستری بودن در بیمارستان) نتواند در امتحان شرکت کند، باید پس از ترخیص از بیمارستان، مدارک پزشکی شامل گواهی بستری شدن و رسید تصفیه حساب مالی با بیمارستان را جهت بررسی حداکثر 3 روز پس از ترخیص به اداره آموزش دانشکده ارائه نماید.

3. امتحانات پایان بخش طبق برنامه اعلام شده از سوی معاونت آموزشی مرکز انجام خواهد شد. به همراه داشتن اصل کارت دانشجویی در جلسات امتحان الزامی است و ضروری است دانشجویان حداقل 15 دقیقه قبل ازشروع امتحان درجلسه حاضر باشند.

4. حداقل نمره قبولی دوره کارآموزی و کارورزی در دروس عملی و نظری 12، و حداقل معدل 14 است. چنانچه معدل دانشجویی در دوره کارآموزی کمتر از 14 باشد، وی لازم است جهت جبران معدل، همه یا تعدادی از واحدهای با نمره کمتر از 14 را تکرار کند.

5. در پایان دوره کارآموزی، دانشجویان قبل از ورود به دوره کارورزی در امتحان جامع پیش‌کارورزی (پره‌اینترنی) شرکت می‌نمایند. این امتحان، دوبار در سال و معمولاً در نیمه شهریور و نیمه اسفندماه برگزار می‌گردد. شرط شرکت در این آزمون، تصویب پروپوزال پایان‌نامه، و شرط شروع دوره اینترنی کسب حداقل معدل 14 از دوره کارآموزی می‌باشد. چنانچه دانشجویی در این امتحان قبول نشود، حداکثر 4 مرتبه می‌تواند در این امتحان شرکت نماید.


قابل توجه ساکنان خوابگاه

** لطفا در رعایت نظافت کوشا باشید.
** درصورت قطع بودن تلفن پاویون فوراً و به نحو مقتضی به آموزش اطلاع دهید.
** درصورت نیاز به لوازم یا وسیله‌ای خاص صرفاً با آموزش بیمارستان تماس بگیرید.
** هرگونه پیشنهاد یا انتقاد خود را صرفاً با واحد آموزش بیمارستان درمیان بگذارید.
** فقط فراگیران دارای معرفی‌نامه رسمی از دانشکده پزشکی می‌توانند در ماه مشخص شده از پاویون استفاده کنند.
** آوردن وسایلی بجز وسایل شخصی و مصرفی به درون پاویون ممنوع است. در موارد خاص حتماً با آموزش بیمارستان هماهنگی کنید.
** در هر ساعت شبانه‌روز درصورت بروز خرابی در هریک از دستگاههای موجود در پاویون، سریعاً مراتب را به آموزش یا تاسیسات اطلاع دهید.
** ورود مهمان و افراد غیر حتی فراگیران این دانشگاه که معرفی‌نامه حضور در بخش ندارند، به پاویون ممنوع است. درصورت حضور اینگونه افراد حتما به آموزش یا نگهبانی خبر دهید.
** هریک از تجهیزات و وسایل موجود در هر پاویون دارای برچسب اموال همان پاویون بوده و بیرون بردن آنها بدون اطلاع آموزش بیمارستان از درب پاویون تخلف محسوب می‌شود.
** اموال و تجهیزات موجود در پاویون مشمول اموال دولتی بوده و نگهداری از آنها در مدتی که در پاویون بیمارستان حضور دارید، برعهده شماست؛ لطفا در بکارگیری درست آنها دقت کنید.


اصول اخلاق پزشکی و رفتار حرفه‌ای

** فراگیر لازم است در اولین ملاقات و پس از شناسایی کامل بیمار، مشخصات (شامل نام و نام خانوادگی، و تخصص) خود را به بیمار معرفی کند.
** در صورت عدم اشراف به زبان بیمار، کمک گرفتن از همراهان یا بستگان درجه اول به عنوان مترجم ضروری است.
** لازم است اصل همجنس و یا همگون بودن با بیمار رعایت شود. در غیر این صورت معاینه در حضور فرد ثالث از بستگان یا همراهان ضروری است.
** اختصاص وقت مناسب جهت مذاکره با همراهان در خصوص سیر بیماری و روند آن لازم است.
** معاینه بیمار باید در مکان مناسب استفاده از پرده، پاروان، اتاق معاینه (رعایت طرح انطباق) انجام گیرد.
** اندام های غیرضروری در هنگام معاینه باید پوشانده شود.
** لازم است آموزشهای لازم و توضیحات ضروری به بیمار ارائه گردد.
** پاسخگویی به بیماران در ساعات تعیین شده طبق قانون بخش الزامی است.
** اطلاعات بیمار، اسرار وی محسوب شده و صرفا به خود بیمار، و قیم / ولی بیمار داده می‌شود. صحبت کردن از بیماری بیمار در حضور سایر بیماران و همراهان، و نیز انتقال اطلاعات بدون هماهنگی و رضایت بیمار به سایرین ممنوع است.
 ** احترام به مقررات و آیین‌نامه‌های داخلی بیمارستان وظیفه قانونی کلیه پزشکان، پرستاران، پرسنل و فراگیران است.
** فراگیران لازم است جهت شروع کار در ابتدای هر بخش خود را به واحد آموزش بیمارستان معرفی کنند تا نسبت به تعریف اثر انگشت آنها در سیستم تایمکس بیمارستان اقدام شود. از آن پس فراگیران موظفند در ساعت مقرر در بیمارستان حضور یافته و ورود و خروج خود را در دستگاه تایمکس معاونت آموزشی بیمارستان واقع در چهارراه نگهبانی ثبت کنند.
** رعایت سلسله مراتب اداری در سطوح مدیریتی هنگام ارتباطات رسمی الزامی است؛ لذا فراگیران موظفند مشکلات خود را به مقامات مشخص و تعریف شده در بیمارستان (معاون آموزشی یا مسئول آموزش) اطلاع دهند.
** تکمیل اسناد و پرونده بیمار نظیر برگه سیر بیماری، برگه شرح حال، فرم اخذ رضایت آگاهانه، فرم آموزش به بیمار جزو وظایف اصلی فراگیران است.
** در محیطهای درمانی، گفتگو باید آرام و  مودبانه باشد. بلند صحبت کردن، خندیدن، ایجاد سرو صدا، خوردن و آشامیدن بر بالین بیمار، و جویدن آدامس ممنوع است.
** استعمال انواع دخانیات در محیطهای آموزشی و بالینی اکیدا ممنوع است. 
** صدای زنگ تلفن همراه می‌تواند برای بیمار آزاردهنده باشد؛ از این نظر در محیط بیمارستان باید روی حالت بی‌صدا تنظیم شود.
** رعایت ادب نفس و اخلاق حرفه ای به ویژه فروتنی و برخورد مناسب با بیماران و و دیگر همکاران ضروری و ستودنی است. 
** مشاجره در بخش با بیمار، همراهان، پرسنل و همکاران به هر علت دور از شأن است.
** درصورت احتمال بروز هر گونه مشاجره با کشمکش لازم است فراگیر خود را به ایستگاه پرستاری یا نگهبانان برساند.


پوشش حرفه‌ای در بیمارستان

** استفاده از روپوش سفید، تمیز، مرتب، راحت، اتو شده و با بلندی حداقل تا زانو به طوری که سبک آن متناسب با فیزیک بدن باشد، الزامی است.
** دوخت یا الصاق هر نوع نقش یا نشانه تبلیغاتی بر روی روپوش ممنوع است.
** استفاده از از شلوار تنگ، کوتاه و نامناسب با رنگها و طرحهای غیرمتعارف و تند ممنوع است.
** دگمه‌های رو پیش باید در تمام مدت حضور در محیطهای درمانی، بهداشتی به طور کامل بسته باشد.
** استفاده خواهران دانشجو از مقنعه‌های بلند به طوری که موها را پوشانده و حداقل شانه ها را پوشش دهد الزامی است.
** پوشیدن جوراب با رنگ و طرح مناسب ضروری است.
** کفشها باید جلو بسته، راحت، پنجه پهن، تمیز و دارای رنگ ملایم و متعارف باشد. استفاده از دمپایی، صندل و کفشهای پاشنه دار و صدادار خلاف مقررات است.
** از بکار بردن زیورآلات (به جز حلقه ازدواج)، و عطرهای تند و حساسیت‌زا خودداری شود.
** ناخن‌ها باید کوتاه، تمیز، و بدون لاک باشد. استفاده از ناخن‌های مصنوعی و داشتن ناخن بلند به دلیل احتمال انتقال عفونت و حتی آسیب به بیماران جایز نیست.
** دانشجویان پسر نباید موهای خود را بلندتر از حد معمول نگاه دارند. استفاده از مدل های مو و ریش غیر متعارف ممنوع است.
** نصب اتیکت شناسایی سینه بر روی روپوش که از طرف دانشکده مربوطه یا واحد آموزش بیمارستان در اختیار دانشجویان گذاشته می شود، الزامی است. واحد آموزش بیمارستان هیچ تعهدی در قبال مشکلات پیش آمده برای فراگیران بدون اتیکت ندارد.


نکات آموزشی و توجیهی بدو ورود اینترن طب اورژانس

** کشیک فراگیران در بخش طب اورژانس12 ساعته بوده و ساعت تحویل شیفت در تمام ایام هفته(تعطیل و غیرتعطیل) 8  صبح تا 8 شب است.
** فراگیران موظف هستند نیم ساعت قبل از ساعت تحویل شیفت در بخش حضور فعال داشته باشند.
** اینترنهای شیفت قبل موظفند لیست بیماران باقیمانده در سرویس طب را همراه با برنامه درمانی مورد نظر کتباً به اینترن شیفت بعد تحویل دهند.
** اینترن طب اورژانس باید در تمام ساعت کشیک صبح، عصر و شب در بخش حضور فعال داشته و حق ترک اورژانس را به هر دلیل و بدون هماهنگی با  اتند مقیم ندارد.
** هرگونه جابجایی کشیک باید با اطلاع نماینده گروه و مسئول آموزش اینترنی گروه طب و اتندینگ مقیم همان کشیک باشد.
** اینترنهای طب اورژانس موظف به حضور مؤثر و مفید در تمامی کلاسهای آموزشی، مورنینگ و مورنینگ مشترک که برنامه آن هر ماه توسط شورای آموزشی گروه اعلام می‌گردد، هستند.
** درصورت غیبت غیرموجه اینترن طب اورژانس در برنامه‌های آموزشی مذکور و یا ترک بخش اورژانس بدون هماهنگی، در مرتبه اول تذکر شفاهی و در مرتبه دوم ضمن گزارش کتبی به شورای آموزشی گروه، براساس مصوبات شورا اقدام خواهد شد.
** هرگونه استفاده غیرعلمی از تلفن همراه در زمان حضور در بخش اورژانس ممنوع است.
** اینترنهای طب موظف هستند در اولین روز حضور در بخش فلوچارت مربوطه را به طور کامل مطالعه نموده  و با روند برخورد با بیماران در بخش اورژانس آشنایی لازم داشته باشند.
** تمامی بیماران سطح دوم و سوم باید ابتدا توسط اینترن طب ویزیت و شرح حال کامل طبق دستورالعمل‌های کشوری اخذ و در پرونده ثبت و امضا و مهر شود.
** تمام بیماران سطح دوم و سوم باید کمتر از 5 دقیقه از حضور در بخش توسط اینترن طب ویزیت و روند درمانی آغاز شود.
** با توجه به حساسیت بیماران بخش اورژانس باید علایم حیاتی بیمار توسط اینترن طب اورژانس کنترل شده و با دقت در شرح حال بیماران ثبت گردد.
** هرگونه شرایط تهدیدکننده حیات و یا ابهام در نحوه برخورد با بیمار باید سریعاً توسط اینترن مربوطه به اطلاع اتند مقیم رسانده شود.
** اینترن بخش اورژانس موظف به رعایت کامل اصول اخلاق حرفه ای بوده و باید قبل از شروع معاینه خود را به بیمارمعرفی نموده و خلاصه‌ای از روند درمان را به اطلاع بیمار و همراه وی برساند.
** با توجه به آمار بالای سقوط از تخت بیماران، توصیه‌های لازم را در این مورد به بیمار و همراهان ارائه نماید.
**  اینترن طب اورژانس باید همکاری و تعامل لازم را با سایر گروههای درمانی و پرسنل و پرستاران بخش داشته و در صورت بروز هرگونه مشکل موارد را به اطلاع اتند مقیم برساند.
** اینترن بخش اورژانس موظف است در تمامی پروسیجرهای اتاق جراحی صغیر شامل پانسمان، آتل، و سوچور صرفاً با نظر اتند مقیم مشارکت فعال داشته باشد.
** اینترن طب اورژانس مجاز به ویزیت و نوشتن order برای بیماران سطح یک بدون هماهنگی و حضور همزمان اتند مقیم نمی‌باشد.
** در هر دوره، نماینده‌ای از سوی فراگیران انتخاب و به گروه طب اورژانس در جلسه توجیهی بدو ورود معرفی می‌شود. نمایند موظف است ضمن چینش برنامه کشیک طبق نظر مسوول آموزش اینترنی گروه طب، تمامی نکات موارد ابلاغی را سریعاً به اطلاع فراگیران برساند.
** نماینده گروه باید در طول دوره و در تمامی ساعات شبانه روز در دسترس بوده و پاسخگو باشد.
** در نحوه چینش برنامه باید تعداد کشیک هر فراگیر در بیمارستان توحید و کوثر، و شیفت شب و روز متعادل باشد.
** حداکثر زمان مجاز برای off  شدن اینترن طب در طول یک ماه، یک هفته است.
** شیفت‌های 24 ساعته ممنوع است.


دسترسی فراگیران به فایل‌های پاراکلینیک بیمارستان

با توجه به ضرورت حفظ اسرار بیماران و رعایت منشور اخلاقی و به استناد الزامات اعتباربخشی آموزشی و پژوهشی بیمارستان، نحوه دسترسی به فایل‌های پاراکلینیک برای فراگیران بدین صورت تعریف شده است:
** کلیه فراگیران پیش از ورود به واحد پاراکلینیک هماهنگی لازم را با مسئول فنی این واحد انجام می‌دهند. مبنای این هماهنگی معرفی‌نامه/ لیست فراگیرانی است که از سوی معاونت آموزشی بیمارستان در اختیار آزمایشگاه قرار گرفته است.
** خروج اسناد و فایل‌های پاراکلینیک از بخش ممنوع است و فراگیران می‌توانند صرفاً در اتاق مخصوص نگهداری سوابق از فایل‌های موجود استفاده نمایند.
** در صورت نیاز مبرم به خارج نمودن فایل، فراگیر موظف است با جواز رئیس بخش (و تحویل کارت دانشجویی بصورت امانی تا بازگرداندن امانت)، مشخصات دقیق فایل خروجی و تحویل گیرنده را در اختیار پرسنل قرار داده و در دفتر ثبت نماید.
** فراگیر موظف است بلافاصله پس از اتمام کار، فایل و سند خروجی را به رئیس بخش مسترد نماید.
** کلیه فراگیران جهت انجام هر مطالعه علمی و تحقیقاتی موظفند جهت برخورداری گسترده از فایلهای موجود و اسناد آزمایشگاهی پیش از انجام هرگونه فعالیت، معرفی‌نامه خود را که به تایید معاون آموزشی بیمارستان رسیده، به مسئول فنی مربوطه ارائه نمایند.
** فراگیران موظفند مطالعات و تحقیق خود را بروی فایلها و اسناد موجود با حضور پرسنل و در ساعات مقرر اداری انجام دهند.


امنیت فراگیران

تامین امنیت در بیمارستان برعهده انتظامات بیمارستان است. جزئیات وظایف این واحد در جلسات توجیهی بدو ورود به شرح زیر به اطلاع فراگیران می‌رسد:
** نگهبانان بیمارستان، مرد بوده و ملبس به اونیفورم نگهبانی هستند.
** تیم حفاظت و امنیت بیمارستان (نگهبانی) تحت نظارت واحد حراست بیمارستان فعالیت می‌کند.
** نگهبانان مسئول برقراری امنیت در بیمارستان برای پرسنل، پزشکان، فراگیران، بیماران، همراهان و کلیه افرادی هستند که در بیمارستان حضور دارند؛ لذا همکاری با آنها سبب ایجاد محیطی امن می‌گردد.
** سامان‌دهی وضعیت حضور همراهان بیماران، نظارت بر تردد وسایل نقلیه، حمل اموال، حفاظت از اموال بیمارستان، پرسنل، بیماران، و فراگیران برعهده تیم نگهبانی است.
** تیم حفاظت براساس برنامه تنظیمی واحد حراست بیمارستان به صورت شبانه‌روزی در بیمارستان فعال بوده و درصورت بروز خطر یا احضار، موظفند در کوتاهترین زمان ممکن در محل حضور یابند.
** مکانهای اصلی تعیین شده برای حضور نگهبانان علاوه بر ایستگاه نگهبانی در محل ورودی بخش بیمارستان (چهارراه نگهبانی «با شماره تلفن داخلی 107») عبارت است از: درب ورودی بیمارستان، درب ورودی بخش بیمارستان، اورژانس، محوطه بیمارستان، درمانگاه.
** پرسنل و فراگیران موظفند شکستگی قفل درب‌ها، باز بودن درب اتاقها، سرقت، وجود بسته‌های بدون صاحب ومشکوک، رؤیت سلاح گرم یا سرد با بیمار یا همراهان، و وضعیت غیرعادی در هریک از مکانهای بیمارستان را سریعاً به نگهبانی اطلاع دهند.
** سرپرستاران بخش علاوه بر وظیفه درمانی، مسئولیت ایجاد آرامش در بخش خود را نیز برعهده دارند؛ لذا درصورت بروز هر گونه ازدحام، سروصدای همراهان، صدای ناهنجار یا انفجار، آتش‌سوزی، حوادث غیرمترقبه، برخورد فیزیکی، دعوا و نظایر آن موظفند سریعاً مراتب را طریق شماره تلفن 107 یا گرفتن شماره «صفر» (تلفنخانه بیمارستان) اطلاع دهند.
** کلیه چهارراه‌های بخش‌ها، اورژانس، قرائتخانه، محوطه، ورودی پاویونهای دانشجویی، پارکینگ، ورودی بخش‌ها، حوزه ریاست، رادیوتراپی و مرکز جراحی قلب به سیستم دوربین مداربسته مجهز بوده و اداره حراست بیمارستان بر آن نظارت دارد. در محلهای نصب دوربین مداربسته، تابلوی زردرنگ اطلاع‌رسانی وجود دوربین نصب شده است.
** با توجه به این که همراهان بیماران بدحال ممکن است رفتاری نامعقول و گاه تهاجمی داشته باشند، لازم است فراگیران از هرگونه واکنش به این گونه رفتارها جداً خودداری نموده و درصورت وقوع مراتب را سریعاً از طریق ایستگاه پرستاری یا تلفن داخلی 107 اطلاع دهند. 
** دوربین مداربسته طبق نظر ریاست بیمارستان و رئیس حراست مرکز در مکانهای استراتژیک بیمارستان (نظیر ورودی‌ها و خروجی‌های بیمارستان، پارکینگ، راهروها، ورودی اتاق عمل و بخش‌ها، سالن قرائتخانه، ورودی پاویونها و رختکن فراگیران) نصب شده است.

سامانه های دانشگاه